Csatlakozzon az Etikus Repohár közösséghez

Vendéglátóipari vállalkozások csatlakozását várjuk.

Ezúton felhívjuk a figyelmét egy július elején indult, a médiában több helyen is kiemelt figyelemmel övezett kezdeményezésünkre, az Etikus Repohár értékközösségre.

Vendéglátóipari szereplőkkel, rendezvényszervezőkkel, civil szervezetekkel és repoharat forgalmazó cégekkel történt egyeztetéseket követően elindítjuk az Etikus Repohár felületet. Arra biztatjuk a budapesti vendéglátósokat, hogy bátran csatlakozzanak ehhez az értékközösséghez, használják annak védjegyét ezzel is segítve a fogyasztók hiteles tájékoztatását, illetve egy tisztességes piaci gyakorlat kialakulását!

Mi a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamaránál és a Zöld Követ Egyesületnél hiszünk abban, hogy egy tisztességes piaci működés nem csak jogszabályokkal kikényszerített módon, hanem belő önszabályozással is létrejöhet. Hisszük, hogy sok vendéglátós a repoharak kezelésben nem üzleti lehetőséget, hanem a társadalmi fenntarthatóságért felelős vállalkozóként egy környezettudatos megoldást lát.

A Kamara koordinálásban az iparági szereplőkkel együttműködő „Repohár munkacsoport” közel egy éve igyekszik megoldást találni a visszaváltható poharak használatával kapcsolatban kialakult átláthatatlan gyakorlatra, aminek hátterében a tételes szabályozás hiánya áll. A BKIK és Zöld Követ Egyesület által tavaly év végén végzett fogyasztói felmérés rámutatott arra, hogy a fogyasztók transzparens és a fenntarthatósági szempontokat markánsan figyelembe vevő repohár-rendszert szeretnének, ahol a pohár használatát követően, a használati díj visszajár. A közel egy éve működő „Repohár munkacsoport” munkája alapján 2 ajánlást fogalmaztunk meg:

1.     A vendéglátóhelyeken – ide tartoznak például az éttermek, a kerthelységek, a büfék, sörözők, illetve a nappal étteremként vagy bárként, este azonban bulihelyszínként működő szórakozóhelyek – az Etikus Repohár kezdeményezés támogatói szerint nem indokolt a pohár betéti díjának visszatartása, vagy token formájában történő kifizetése, a betéti díjat a vendég kérésére vissza kell téríteni (készpénzben, vagy bankkártyára).

2.     A kihelyezett szezonális fesztiválokon vagy sporteseményeken, koncerteken, vagy egyéb nagy tömeget megmozgató rendezvényeken ugyanakkor nem reális az esetenként tíz- vagy százezres nagyságrendű műanyag pohár helyszíni kezelése, az külön infrastruktúrát igényel. Az Etikus Repohár értékközösség tagjai elfogadhatónak tartják, ha az ilyen rendezvényeken jelenleg nem térítik vissza teljes egészében a pohár használati díját, azonban itt is törekszünk minél inkább a fogyasztóknak megfelelő megoldást találni a jövőben.  Elvárásként fogalmazzuk meg ugyanakkor, hogy a rendezvények szervezői biztosítsák az itt feleslegessé váló poharak begyűjtését, vagy amennyiben mégis visszatérítik legalább részben a poharak használati díját, akkor a vendégeknek legyen lehetőségük az összeg felajánlására jótékony célokra.

Az Etikus Repohár platform azokat a vendéglátóipari szolgáltatókat tömöríti, akik elkötelezettek a pénzre visszaváltható, mosható műanyag poharak használatáért annak érdekében, hogy a rendszerben minél több pohár maradjon bent és így a lehető legkisebb legyen a környezeti terhelés.

 

Tudjon meg többet kezdeményezésünkről és kérjük, csatlakozzon az Ön cége is az Etikus Repohár kezdeményezés támogatóinak bővülő táborához itt: https://www.etikusrepohar.hu/