Ügyfélkapu – Cégkapu

Ügyfélkapu

Az ügyélkaput a jogalkotó azzal a céllal hozta létre, hogy az állampolgárok hivatali ügyeiket elektronikus úton intézhessék. Az ügyfélkapu alapvetően a magánszemélyek és a hivatalok közötti internetes kapcsolattartást szolgálja, egy, kizárólag a magánszemélyhez rendelt felhasználónév és jelszó segítségével. Az ügyfélkapu segítségével a magyarorszag.hu weboldalon keresztül számtalan (16 témacsoport) kormányzati szolgáltatás elektronikus ügyintézéséhez enged hozzáférni.

Ügyfélkapu regisztrációval sokkal könnyebben és gyorsabban intézhetőek a hivatali ügyek  magánszemélyként és az egyéni vállalkozás kapcsán is. Itt kezdeményezhetőek például: az egyéni vállalkozás indítása - szüneteltetése, de igényelhető ingatlan tulajdoni lap, erkölcsi bizonyítvány vagy családtámogatással kapcsolatos ügyek is kezelhetők.

Az ügyfélkapu létrehozása ingyenes.

Elérhetőség: https://ugyfelkapu.gov.hu/

Ügyfélkapu regisztrációra azok a természetes személyek jogosultak, akik szerepelnek:

  • a személyi adat és lakcímnyilvántartásban
  • a központi idegenrendészeti nyilvántartásban, vagy
  • az elektronikus ügyintézést igénybe vevő külföldi személyek nyilvántartásában

Milyen iratok szükségesek az Ügyfélkapu regisztrációhoz?

  1. Magyar állampolgár esetén:

személyazonosításra alkalmas érvényes okmány (személyi igazolvány, vezetői engedély, útlevél)

  1. EGT állampolgár esetén:

személyazonosító igazolvány vagy útlevél

  1. EGT országon kívüli külföldi esetén:

útlevél

Az alábbi helyeken regisztrálhatsz személyesen Ügyfélkaput:

  • Fővárosi és megyei kormányhivatalok kormányablakában vagy okmányirodájában
  • Kerületi hivatalok kormányablakában vagy okmányirodájában
  • Nemzeti Adó- és Vámhivatal kiemelt ügyfélszolgálatain
  • Magyarország diplomáciai és konzuli képviseletein
  • Bizonyos postai ügyfélszolgálatokon
  • Államigazgatási szervek, valamint a rendvédelmi szervek foglalkoztatottak esetében: az államigazgatási  és a rendvédelmi szervnél

Elektronikus úton:

A 2016. január 1-jét követően kiállított érvényes személyazonosító igazolvánnyal rendelkezők a kormányzati portál felületén is intézhetik az Ügyfélkapu regisztrációt. Okmányazonosító és regisztrációs kód megadása szükséges.

Regisztrációkor megadott jelszó biztonsági okokból maximum 2 évig használható.

Amennyiben a jelszó lejárt, de a lejárattól számítva még nem telt el 60 nap, az „Elfelejtett jelszó” opcióval igényelhető aktiváló kódot, mellyel új jelszó hozható létre.

 

60 napon túl az Ügyfélkapu aktiválása csak személyesen lehetséges az alábbi helyeken:

  • a járási hivatalok kormányablakában vagy okmányirodájában
  • a Nemzeti Adó- és Vámhivatal kiemelt ügyfélszolgálatain
  • egyes postai ügyfélszolgálatokon

Ügyfélkapu segítségével elektronikusan intézhető ügyek és szolgáltatások:

  • Időpontfoglalás kormányablakba / okmányirodába
  • Értesítés lejáró okmányokról
  • Személyazonosító igazolvány kapcsolatos bejelentések (elvesztése, eltulajdonítása, megsemmisülése)
  • Személyi jövedelemadó (SZJA) benyújtása elektronikusan
  • Cégbeszámoló elektronikus küldése
  • Biztosítási jogviszony ellenőrzése
  • Földhivatali-nyilvántartás
  • Gépjármű átírásával és igazgatási ügyekkel kapcsolatos ügyintézés
  • Felsőoktatási felvételi jelentkezés
  • Erkölcsi bizonyítvány igénylése
  • Anyakönyvi kivonat iránti kérelem

Egyéni vállalkozó már kezdetektől kell, hogy rendelkezzen ügyfélkapuval, hiszen a működése során olyan adatszolgáltatásokat ír elő a jogszabály, ami ügyfélkapu nélkül nem teljesíthető (pl.: kiállított számlák valós idejű beküldése a NAV-nak)

 

Cégkapu

A Cégkapu szolgáltatás 2017 végén indult, gazdálkodó szervezeteknek használata 2018. január 1-től kötelező. Mint az összes elektronikus kapu, a Cégkapu is elsősorban azt a célt szolgálja, hogy az elektronikus útra terelt hivatalos kommunikációs és ügyintézés alakuljon ki vállalkozások számára!

Ügyfélkapus hozzáférés nélkül nincs cégkapus hozzáférés!  A Cégkapuhoz tehát nem tartozik külön felhasználónév vagy jelszó, hanem a gazdálkodó szervezet nevében eljáró személy a saját, személyes ügyfélkapus azonosításán keresztül léphet be a cégkapus tárhelyére.

A Cégkapu használatára több mint 20 féle gazdálkodó és egyéb szervezet kötelezett, köztük a gazdasági társaságok (Bt., Kft., Rt.), egyesületek, alapítványok, szövetkezetek, egyéni cégek.

Az érintett kör szempontjából fontos szabály, hogy a cégkapus regisztrációs, bejelentési kötelezettség nem vonatkozik az egyéni vállalkozókra, ők az Ügyfélkapu, vagyis a személyes tárhely használatával vehetnek részt az elektronikus ügyintézésben.

A Cégkapu lényegében ugyanazt a szerepet tölti be a gazdálkodó szervezetek életében, mint az Ügyfélkapu a természetes személyek esetében.

Az Ügyfélkapu és a Cégkapu nem alkalmas arra, hogy akár egymásnak is dokumentumot küldjenek, lényegében csak a Hivatali kapu felé irányuló, és az onnan érkező küldeményeket tudják fogadni.

Legfontosabb különbség, hogy Cégkapu regisztrációból több is lehet, addig magánszemélyként egyetlen Ügyfélkapuval rendelkezhetünk.

Események
Regisztrált vállalkozások országos keresője
Tovább